Algemene voorwaarden 

Hoofdstuk 1 – Algemeen 

Artikel 1.1 Wanneer zijn deze voorwaarden van toepassing? 

Deze Algemene Bezoekersvoorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst tussen Zoetermeer2025 en een Bezoeker (en op alle handelingen ter uitvoering van die overeenkomst). Daarnaast gelden deze Algemene Bezoekersvoorwaarden voor eenieder die een Evenement bijwoont, zonder dat de betrokkene direct of indirect een overeenkomst met Zoetermeer2025 en Organisator heeft gesloten. 

Artikel 1.2 Wat betekenen de begrippen? 

In deze algemene bezoekersvoorwaarden wordt verstaan onder: 

a. Bezoeker: iedere natuurlijke persoon en ieder die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en die direct of indirect een overeenkomst sluit met Zoetermeer2025 in het kader van het bijwonen van een Evenement alsmede eenieder die zich in of rondom de Evenementenlocatie begeeft en die al dan niet direct of indirect met de organisator een overeenkomst heeft gesloten. 

b. Organisator: Zoetermeer2025, onderdeel van de Vereniging Gezondheidsregio Zoetermeer en de Gemeente Zoetermeer. 

c. Plaats: de feitelijke plaats van het Evenement, zijnde de Organisator. Evenals alle terreinen, ruimten, velden etc. eromheen, waarbinnen het Evenement plaatsvindt. 

d. Gebouw: het fysieke Gebouw van Organisator waaronder ook dient te worden begrepen dat deel van de aan het Gebouw grenzende openbare weg waartoe Organisator op enigerlei wijze zakelijk gerechtigd is of een andere Plaats. 

e. Evenement: iedere uitvoering, voorstelling of manifestatie die plaatsvindt in het Gebouw en/of de Plaats of via een digitale livestream georganiseerd door organisator. 

Hoofdstuk 2 – Kaartverkoop 

Artikel 2.1 Wanneer komt de overeenkomst tot stand? 

De overeenkomst tussen organisator en de Bezoeker komt tot stand op het moment dat de Bezoeker een toegangsbewijs voor het Evenement bij de locatie dan wel een derde ontvangt. 

Artikel 2.2 Aanbiedingen 

Alle door organisator, dan wel door derden gedane aanbiedingen, (programma-) aankondigingen, mededelingen of anderszins verschafte informatie en prijsopgaven zijn vrijblijvend, verkoop van een toegangsbewijs aan de Bezoeker is niet verplicht. Organisator aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele fouten in door organisator en door derden aan de Bezoeker gedane aanbiedingen, (programma-) aankondigingen, mededelingen of anderszins verschafte informatie en prijsopgaven, en/of voor fouten gemaakt bij de (voor-) verkoop van plaatsbewijzen door derden, daaronder begrepen de zogenaamde voorverkoopadressen. 

Artikel 2.3 Risico 

Vanaf het moment dat het toegangsbewijs aan de Bezoeker ter beschikking is gesteld, rust op de Bezoeker het risico van verlies, diefstal, beschadiging of misbruik van het toegangsbewijs. De Bezoeker heeft bij verlies, beschadiging of misbruik van het toegangsbewijs geen recht op restitutie van het toegangsbewijs en/of overige kosten. Ook als de Bezoeker het toegangsbewijs van een derde (niet organisator) heeft verkregen en de heeft de Bezoeker geen recht op restitutie van het toegangsbewijs en/of overige kosten. Als de Bezoeker om welke reden dan ook geen gebruik maakt van het toegangsbewijs, komt dit voor zijn eigen rekening. Een eenmaal verkregen toegangsbewijs kan niet worden geruild. In deze gevallen vindt geen restitutie van het toegangsbewijs en/of overige kosten plaats. 

Artikel 2.4 Toegangsbewijs. Niet ontvangen toegangsbewijs. Is de Bezoeker verplicht een toegangsbewijs te tonen? 

De houder van het toegangsbewijs die het toegangsbewijs als eerste toont bij aanvang van het Evenement krijgt toegang. Organisator gaat ervan uit dat deze houder ook de 

rechthebbende is en is niet verplicht om de geldigheid van het toegangsbewijs en/of de identiteit van de houder te onderzoeken. 

Organisator kan de ontvangst van het toegangsbewijs niet garanderen. Als de Bezoeker geen toegangsbewijs heeft ontvangen, meldt hij dit tijdig voor het Evenement aan Organisator. Tijdig wil zeggen op een moment enkele dagen voor aanvang van het Evenement zodat Organisator het gekochte toegangsbewijs ongeldig kan maken en een nieuw toegangsbewijs kan verstrekken. Op de Bezoeker rust de bewijslast dat hij het toegangsbewijs heeft ontvangen. Bij gebrek aan bewijs is Organisator niet verplicht de Bezoeker een nieuw Toegangsbewijs te verstrekken. 

Indien dit wordt verzocht, is de Bezoeker te allen tijde verplicht zijn toegangsbewijs -fysiek of digitaal- aan functionarissen van Organisator te kunnen tonen. Het toegangsbewijs wordt in ieder geval getoond bij binnenkomst van (de betreffende ruimte in) het Gebouw of de Plaats, ook indien de Bezoeker (de betreffende ruimte in) het Gebouw of de Plaats tijdelijk heeft verlaten tijdens een Evenement. 

Artikel 2.4 Maximaal aantal toegangsbewijzen 

Elke Bezoeker ontvangt maximaal één toegangsbewijs. Organisator heeft het recht om een maximum te stellen aan het aantal te bestellen toegangsbewijzen per Bezoeker. De Bezoeker is verplicht om zich hieraan te houden. 

Artikel 2.5 Toegangsbewijs en toegang na aanvang of afloop? 

Het toegangsbewijs wordt eenmalig verstrekt en geeft de Bezoeker recht op toegang tot een Evenement. 

Een toegangsbewijs geeft geen recht op toegang tot (de betreffende ruimte in) het Gebouw of de Plaats na aanvang of na afloop van het betreffende Evenement. 

Artikel 2.6 Kosten in relatie met annulering voorstelling 

Er zijn geen kosten aan de voorstellingen verbonden. Tot 48 uur van te voren kun de reservering kosteloos geannuleerd worden door een mail te sturen aan info@Zoetermeer2025.nl. Indien dit niet 48 uur van tevoren gebeurt, wordt een bedrag van 49 euro per persoon in rekening gebracht om onbenutte plaatsen te voorkomen. Deze wordt na afloop van de voorstelling gefactureerd. 

Hoofdstuk 3 – Doorverkoop toegangsbewijs 

Artikel 3.1 Toegangsbewijs voor eigen gebruik, verbod doorverkoop 

De Bezoeker is verplicht om het toegangsbewijs voor een Evenement voor zichzelf te houden en mag het toegangsbewijs voor een Evenement niet op enigerlei wijze aan derden doorverkopen, ter verkoop aanbieden, of in het kader van commerciële doeleinden verstrekken. 

Artikel 3.2 Verbod reclame 

De Bezoeker mag op geen enkele wijze reclame of enige (andere) vorm van publiciteit maken in verband met het Evenement en/of een onderdeel daarvan als dit gebeurt met de intentie het toegangsbewijs (door) te verkopen, één en ander naar oordeel van Organisator. 

Artikel 3.3 Overdracht toegangsbewijs 

Het toegangsbewijs is op naam gesteld. Het is niet toegestaan het toegangsbewijs om niet (gratis) en niet in het kader van commerciële doeleinden aan een derde te geven. 

Als Bezoeker verhinderd is dient hij dit door te geven aan Organisator via info@zoetermeer2025.nl. Hij kan hierbij de suggestie doen het Toegangsbewijs aan een collega over te dragen. 

Artikel 3.4 Ongeldig toegangsbewijs 

Een toegangsbewijs dat is of wordt doorverkocht en/of voor commerciële doeleinden wordt gebruikt, kan door Organisator ongeldig worden verklaard. Een ongeldig verklaard toegangsbewijs geeft geen recht op (verdere) toegang tot het Evenement, de Bezoeker heeft geen recht op restitutie. 

Artikel 3.5 Boete bij schending (consument en niet- consument) 

Als de Bezoeker een natuurlijk persoon is die niet handelt in uitoefening van een beroep of bedrijf (hierna: consument), dan is de Bezoeker bij overtreding van elke verplichting zoals genoemd in dit artikel, een direct opeisbare boete van € 500,- per overtreding per 

toegangsbewijs aan Organisator verschuldigd en € 50,- voor iedere dag dat de overtreding voortduurt met een maximum van € 5.000,-, onverminderd het recht van Organisator om van de Bezoeker nakoming en/of vergoeding van de geleden of nog te lijden schade te vorderen. 

Als de Bezoeker geen consument is, dan is de Bezoeker bij overtreding van elke verplichting zoals genoemd in dit artikel, een direct opeisbare boete van € 1.000,- per overtreding per toegangsbewijs aan Organisator verschuldigd en € 500,- voor iedere dag dat de overtreding voortduurt met een maximum van € 10.000,- onverminderd het recht van Organisator om van de Bezoeker nakoming en/of vergoeding van de geleden of nog te lijden schade te vorderen. 

Hoofdstuk 4 – Verblijf in het Gebouw 

Artikel 4.1 Goed gedrag, ontzegging toegang 

Gedurende het verblijf in het Gebouw of de Plaats is de Bezoeker verplicht zich te gedragen in overeenstemming met de openbare orde, de goede zeden en de (met betrekking tot de aard van het bezochte Evenement) geldende regels van fatsoen. De Bezoeker is ook verplicht om de huisregels en instructies van als zodanig kenbare functionarissen van Organisator op te volgen. 

Als de Bezoeker op enigerlei wijze in strijd met deze normen, huisregels en/of instructies handelt, kan de Bezoeker de (verdere) toegang tot het Gebouw of de Plaats worden ontzegd, zonder dat de Bezoeker recht op vergoeding van zijn toegangsbewijs en/of overige kosten. 

De toegang kan in dit geval voor onbepaalde of bepaalde tijd worden ontzegd. 

Artikel 4.2 Algemene Huisregels 

Het is de Bezoeker (onder meer) verboden: 

a. andere Bezoekers te hinderen door, daaronder begrepen en niet beperkt tot -, ongepast gedrag en diefstal; 

b. naar oordeel van een functionaris van Organisator gevaarlijke en/of voor de Bezoekers hinderlijke voorwerpen of stoffen het Gebouw of de Plaats in te brengen c.q. met zich mee te voeren; 

c. goederen van welke aard dan ook aan derden te koop aan te bieden, of kosteloos te verstrekken zonder expliciete toestemming van Organisator; 

d. zelf meegebrachte etenswaren en/of (alcoholische) consumpties mee te brengen in het Gebouw of naar de Plaats. 

e. openbaar dronkenschap te vertonen of onder invloed van drugs het Gebouw of de Plaats te betreden; 

f. (huis-)dieren, niet zijnde een hulphond, mee te brengen in het Gebouw of de Plaats. 

Artikel 4.3 Controle bagage 

De Bezoeker is verplicht om mee te werken aan eventuele fouillering (inclusief eventuele controle van (hand-) bagage bij een bezoek aan een Evenement. Als de Bezoeker medewerking weigert, kan de Bezoeker de (verdere) toegang tot het Gebouw of de Plaats worden ontzegd zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van het toegangsbewijs en/of overige kosten. 

Artikel 4.4 Foto en filmopnames 

Ten behoeve van de bespeler(s) en medebezoekers is het de Bezoeker verboden om zonder toestemming van Organisator foto-, video-, film,- en geluidsopnames te maken, en/of om hiervoor geschikte apparatuur tijdens het Evenement te gebruiken. Bij overtreding kan de Bezoeker de (verdere) toegang tot het Gebouw of de Plaats worden ontzegd en 11 een boete worden opgelegd zoals vastgelegd in artikel 3.5, zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van het toegangsbewijs en/of overige kosten. 

Artikel 4.5 Rookverbod 

Binnen het Gebouw of de Plaats geldt een rookverbod, met uitzondering van eventueel daarvoor bestemde rookruimtes. Een functionaris van het Gebouw of de Plaats heeft het recht om bij overtreding de Bezoeker de (verdere) toegang tot het Gebouw of de Plaats te ontzeggen, zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van het toegangsbewijs en/of overige kosten. 

Artikel 4.6 Garderobe gebruik 

Organisator kan de Bezoeker verplichten tot het gebruik van een locker, of om de jas, tas en/of andere grote voorwerpen af te geven bij de garderobe. Daaronder begrepen en niet beperkt tot: koffers, kinderwagens, rolstoelen, paraplu’s, helmen, motorpakken, rollators, kinderstoeltjes e.d. Verplichting tot afgifte van bovenstaande goederen kan alleen als de garderobe gedurende de aanwezigheid van de Bezoeker bewaakt is. 

Voor het gebruik van de garderobe of locker kan Organisator een vergoeding vragen. Per afgegeven voorwerp wordt één ontvangstbewijs verstrekt. Voorwerpen worden uitsluitend tegen overhandiging van dit ontvangstbewijs teruggegeven. 

Uitsluitend in geval van betaalde garderobe is de aansprakelijkheid van Organisator ten alle tijden beperkt tot € 150,- voor elk bij de garderobe afgegeven voorwerp (inclusief inhoud). Organisator is niet aansprakelijk voor andere schade dan schade aan of in verband met de vermissing van een voorwerp zelf, en dus niet voor indirecte en/of gevolgschade. 

Afgegeven voorwerpen worden door Organisator bewaard uitsluitend voor de duur van het Evenement. De Bezoeker is verplicht bij de garderobe afgegeven voorwerpen bij Organisator af te halen voordat hij het Gebouw of de Plaats verlaat. Wordt een afgegeven voorwerp niet opgehaald na afloop van een Evenement, dan heeft Organisator het recht om geen teruggave te doen. Iedere overeenkomst van 

bewaarneming eindigt op het moment van het sluiten van het Gebouw of de Plaats, volgend op de inbewaargeving van het voorwerp. 

Artikel 4.7 Identificatie 

De Bezoeker kan door een functionaris van Organisator gevraagd worden zich te identificeren. Indien de Bezoeker geen identificatie kan laten zien, of deze weigert te tonen kan de Bezoeker de toegang tot het Gebouw of de Plaats worden geweigerd, zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van het toegangsbewijs en/of overige kosten. 

Artikel 4.8 Persoonsgegevens 

De persoonsgegevens van de Bezoeker, waaronder de gegevens met betrekking tot de naam, het adres, de postcode, woonplaats, telefoonnummer, geslacht, geboortedatum en het e-mailadres van de Bezoeker, die door Organisator worden geregistreerd in verband met de verkoop van een toegangsbewijs, worden in de administratie van Organisator opgenomen en eventueel verstrekt aan de relevante partner(s) bij het Evenement. Het doel van deze administratie is het beheer van en het kunnen beschikken over persoonsgegevens voor administratieve handelingen, bezoekersherkomstanalyse en mailings. De Bezoeker kan zich als betrokkene te allen tijde beroepen op het recht op inzage, en/of zich afmelden voor ontvangst van de mailings. Organisator verwerkt de persoonsgegevens conform de toepasselijke wet- en regelgeving en in overeenstemming met haar privacybeleid, te vinden op de website van Organisator. 

Artikel 4.9 Camera opnamen 

Organisator heeft het recht om van het Evenement waarbij de Bezoeker aanwezig is beeld- en/of geluidsopnamen te (doen) maken, voorafgaand, tijdens en/of na afloop van het Evenement. Met de aanwezigheid van de Bezoeker geeft hij/zij expliciet toestemming voor het maken van foto en/of filmmateriaal en het gebruik van dit materiaal in de communicatiemiddelen van Organisator. 

Als Bezoeker hier bezwaar tegen heeft dan kan hij dat kenbaar maken voorafgaand aan of gedurende het evenement, daarna is bezwaar niet meer mogelijk. 

Hoofdstuk 5 – Aansprakelijkheid Organisator en overmacht 

Artikel 5.1 Aansprakelijkheid Organisator 

Het verblijf van de Bezoeker in het Gebouw of de Plaats is geheel voor zijn/haar eigen rekening en risico. Organisator is alleen aansprakelijk voor door de Bezoeker geleden zaaks- en/of gevolgschade of het aan de Bezoeker toegebracht letsel, die/dat rechtstreeks en uitsluitend het gevolg is van opzet of grove schuld van Organisator en/of zijn functionarissen. Alleen die schade waarvoor Organisator verzekerd is, dan wel naar redelijkheid en billijkheid verzekerd had moeten zijn, komt voor vergoeding in aanmerking, en alleen voor het gehanteerde maximum verzekerde bedrag resp. maximaal EUR 5.000 per gebeurtenis. Als er geen uitkering plaatsvindt door de verzekering, om wat voor reden dan ook, dan is de aansprakelijkheid van Organisator beperkt tot een bedrag van EUR 5.000 per gebeurtenis of serie van samenhangende gebeurtenissen. 

De aansprakelijkheid van Organisator wordt onder meer uitgesloten voor: 

a. schade ten gevolge van het handelen van derden, waaronder begrepen door Organisator ingeschakelde personen en huurders van (ruimten in) het Gebouw of de Plaats en de door deze derden ingeschakelde personen; 

b. schade ten gevolge van het niet opvolgen van door de functionarissen van Organisator gegeven instructies en van het niet naleven van de in het algemeen geldende regels van fatsoen; 

c. (gevolg-)schade ten gevolge van niet voorzienbare wijzigingen in de aanvangs- en slottijden van de Evenementen waarop de overeenkomst tussen Organisator en de Bezoeker betrekking heeft; 

d. schade veroorzaakt door andere Bezoekers. 

Artikel 5.2 Overmacht, ziekte/afzegging bespeler 

In geval van overmacht, waaronder, in dit verband mede begrepen ziekte en/of afzegging van de bespeler(s), heeft Organisator het recht het Evenement te verschuiven naar een latere datum of het Evenement te annuleren. 

Artikel 5.3 Verplaatsing Evenement 

Indien het Evenement door Organisator wordt verplaatst blijft het toegangsbewijs geldig voor de nieuwe datum waarop het Evenement zal plaatsvinden. Organisator kan er bij verplaatsing ook voor kiezen om nieuwe toegangsbewijzen voor het Evenement te verstrekken. In dat geval vervallen de eerder verstrekte toegangsbewijzen. Als de Bezoeker het Evenement op de nieuwe datum niet kan of wil bezoeken dan heeft hij het recht zijn toegangsbewijs in te leveren bij de partij waarbij het toegangsbewijs is aangeschaft en ontvangt hij een restitutie van het toegangsbewijs en/of overige kosten. Deze restitutie zal alleen plaatsvinden indien de Bezoeker binnen twaalf weken te rekenen vanaf de datum waarop het Evenement zou plaatsvinden een geldig en onbeschadigd toegangsbewijs aan het (voor)verkoopadres overlegt. 

Bij overmacht heeft alleen de Bezoeker die een consument is en het toegangsbewijs heeft gekocht bij Organisator of een officieel (voor)verkoopadres, recht op restitutie van de servicekosten. Organisator is bij overmacht niet verplicht overige schade te vergoeden, ook niet als Organisator als gevolg van de overmacht een voordeel geniet. De Bezoeker kan geen aanspraak maken op (vervangende) toegang tot een ander Evenement. 

Artikel 5.4 Overmacht Organisator 

Organisator is in aanvulling op artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek niet aansprakelijk voor door de Bezoeker geleden schade, waaronder de restitutie van het toegangsbewijs en/of overige kosten, die is ontstaan ten gevolge van overmacht aan de zijde van Organisator. Onder overmacht wordt mede verstaan elke van de wil van Organisator onafhankelijke omstandigheid – ook al was deze ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst reeds als mogelijkheid te voorzien -, die nakoming van de overeenkomst tijdelijk of blijvend verhindert, alsmede, voor zover daaronder niet reeds begrepen, brand, staking, weersomstandigheden, van overheidswege opgelegde maatregelen ter voorkomen van de verspreiding van ziekte, terroristische dreiging en storing. 

Hoofdstuk 6 – Klachten 

Artikel 6.1 Tijdslimiet 

Klachten over de uitvoering van de overeenkomst tussen Organisator en de Bezoeker moeten binnen acht dagen nadat de uitvoering van de overeenkomst heeft plaatsgevonden of plaats had moeten vinden bij de directie van Organisator zijn ingediend. Worden klachten na deze termijn ingediend, dan kan de directie van Organisator besluiten om deze niet in behandeling te nemen. 

Artikel 6.2 Klacht ongegrond indien: 

Reclame is niet mogelijk met betrekking tot de volgende klachten en omstandigheden, en leiden niet tot enige verplichting tot schadevergoeding aan de zijde van Organisator: 

Klachten en omstandigheden die betrekking hebben op: 

a. wijzigingen in het programma, waaronder begrepen en niet beperkt tot, wijzigingen in de perso(o)n(en) van bespelers, in de samenstelling van het programma, tijdsbestek van het programma en verschuivingen van Evenementen naar een andere datum; 

b. de kwaliteit van de uitvoeringen van de Evenementen waarop de overeenkomst tussen Organisator en de Bezoeker betrekking heeft; 

c. overlast of ongemak veroorzaakt door andere Bezoekers of wederrechtelijke indringers daaronder begrepen en niet beperkt tot, geluidsoverlast, ongepast gedrag, diefstal en vernieling; bij herhaalde overlast of ongemak door bepaalde, nader te identificeren Bezoeker(s) zal Organisator al het mogelijke doen om deze Bezoekers in de toekomst (zo nodig) de toegang te ontzeggen; 

d. overlast of ongemak veroorzaakt door onderhoudswerkzaamheden aan het Gebouw of de Plaats, en/of op de gevolgen van deze onderhoudswerkzaamheden die redelijkerwijs op dat moment mochten worden verricht; 

e. overlast of ongemak veroorzaakt door het niet naar behoren functioneren van faciliteiten in de zalen van het Gebouw of de Plaats; 

f. overlast of ongemak, waaronder begrepen beperkt zicht voor de Bezoeker, veroorzaakt door (geluids-) opnamen door de media en de naar aanleiding daarvan getroffen technische voorzieningen in de zalen; 

g. (geluids-) overlast veroorzaakt door gelijktijdig plaatsvindende Evenementen, daaronder begrepen noodzakelijke handelingen die nodig zijn voor de voorbereiding op deze Evenementen, of die op enige andere wijze met deze Evenementen samenhangen, in andere ruimten van het Gebouw of de Plaats; 

h. de toewijzing en de verdeling van de plaatsen en/of een door omstandigheden noodzakelijke wijziging van het stoelenplan; 

i. overlast of ongemak, waaronder begrepen beperkt zicht op toneel en/of boventiteling; 

j. de aan- of afwezigheid van boventiteling, veroorzaakt door het niet naar behoren functioneren van de technische voorzieningen, dan wel de keuze van Organisator die voorziening al dan niet aan te bieden; 

k. overlast of ongemak door stakingen van het openbaar vervoer; 

l. ontzegging van de toegang tot een reeds aangevangen Evenement. 

Hoofdstuk 7 – Rechten van Organisator 

Artikel 7.1 Ongeldig toegangsbewijs bij overtreding 

Bij overtreding door de Bezoeker van (één of meer van) de bepalingen zoals genoemd in deze Algemene Bezoekersvoorwaarden is de Bezoeker van rechtswege in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist en is de Onderneming gerechtigd de koop met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden en/of de Bezoeker de (verdere) toegang tot het Evenement te weigeren, bijvoorbeeld door middel van het ongeldig maken van het Toegangsbewijs, zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van enige vergoeding. Een ongeldig gemaakt Toegangsbewijs geeft geen recht (meer) op toegang tot het Evenement. 

Artikel 7.2 Vervalsing 

Indien aannemelijk is dat er sprake is van een vervalsing van het toegangsbewijs heeft Organisator het recht om de houder van dit toegangsbewijs de (verdere) toegang tot het Evenement te weigeren, zonder dat de Bezoeker c.q. de houder aanspraak kan maken op enige schade die hij hierdoor zal lijden. 

Artikel 7.3 Cameratoezicht 

Organisator kan cameratoezicht houden in het Gebouw of op de Plaats waar het Evenement wordt georganiseerd. Het cameratoezicht kan voorafgaand, tijdens en/of na afloop van het Evenement plaatvinden ter bescherming van personen en eigendommen van Organisator en/of derden. Camerabeelden worden gedurende een door Organisator te bepalen periode bewaard en worden zo nodig aan de politie ter beschikking gesteld. 

Artikel 7.4 Incidentele oefeningen en ontruiming 

Organisator heeft het recht de (reguliere) openingstijden aan te passen aan incidentele oefeningen in het kader van de bedrijfshulpverlening of, in het geval van een calamiteit, het Gebouw of de Plaats geheel of gedeeltelijk te ontruimen, zonder dat de Bezoeker recht heeft op restitutie van het toegangsbewijs en/of andere kosten en/of schadevergoeding.) 

Hoofdstuk 8 – Overige voorwaarden 

Artikel 8.1 Wijziging bezoekersvoorwaarden 

Organisator is gerechtigd om de Algemene Bezoekersvoorwaarden eenzijdig te wijzigen. In dat geval zal Organisator de Bezoeker tijdig op de hoogte stellen van de wijzigingen. Indien de Bezoeker een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en de wijziging heeft tot gevolg dat aan de Bezoeker een prestatie wordt verschaft die wezenlijk van de oorspronkelijke prestatie afwijkt, heeft deze klant de bevoegdheid overeenkomst te ontbinden per de datum dat de gewijzigde Algemene Bezoekersvoorwaarden in werking treden. 

Artikel 8.2 Overige voorwaarden 

Op deze Algemene Bezoekersvoorwaarden kan Organisator aanvullende voorwaarden en/of regelingen van toepassing verklaren. Het staat Organisator ook vrij delen uit deze Algemene Bezoekersvoorwaarden buiten toepassing te verklaren. 

De nietigheid van een bepaling van deze Algemene Bezoekersvoorwaarden tast de geldigheid van de overige bepalingen niet aan. 

Toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Bezoeker accepteert Organisator op voorhand niet. 

Hoofdstuk 9 – Toepasselijk recht / Bevoegde rechter 

Artikel 9.1 Nederlands recht 

Op deze Algemene Bezoekersvoorwaarden en op de overeenkomst tussen de Bezoeker en Organisator is Nederlands recht van toepassing. 

Artikel 9.2 Forum Keuze 

Alle geschillen die uit de overeenkomst tussen de Bezoeker en Organisator voortvloeien worden uitsluitend beslecht door de bevoegde rechter in de plaats waar Organisator haar statutaire zetel heeft, tenzij de wet uitdrukkelijk anders bepaalt.